Teploty a dovolenky dávajú ľuďom vo výrobe zabrať, problémy však zvládajú
Leto dáva ľuďom vo výrobných prevádzkach U. S. Steel Košice poriadne zabrať. Dôvodom sú vyššie vonkajšie teploty a dovolenky, ktoré chcú zamestnanci najviac
využívať práve v júli a auguste. Zaujímalo nás, ako to manažéri i zamestnanci vo výrobe počas letných horúčav zvládajú. Navštívili sme tzv. teplé prevádzky, ľudí z podporných činností i vo
finišingu.
DZ KOKSOVŇA
"Všetko má v rukách majster. Jeho úlohou je zabezpečiť výrobu tak, aby najlepších a najdôležitejších ľudí nepustil na dovolenky v rovnakom
termíne," zdôrazňuje hlavný manažér pre podporu DZ Koksovňa Ľudovít Kosnáč. "Hoci u nás nefunguje systém JOBS, so zastupiteľnosťou nemáme problém. Ľudia vedia zvládnuť viac druhov
prác," dodáva zároveň. Pripomína, že špecifikom DZ Koksovňa sú koksárenské batérie a pri nich a v ich okolí sa ľudia pohybujú v zónach s povinným používaním polomasiek, čo práve v lete
zvyšuje nároky na výkon práce. "Aj v rámci batérií sú horšie podmienky, najmä na ich strope. Ak sa vonkajšia teplota zvýši nad 30 stupňov Celzia, je pre majstra veľmi náročné skoordinovať
prácu. Ak sú na zmene skúsení majstri, nie sú problémy. Prežívame čas, keď mnoho skúsených majstrov odišlo do predčasného dôchodku. Na ich miesta nastupujú skúsení predáci a tak sa snažíme
zabezpečiť plynulý chod výroby aj počas letných mesiacoch," povedal Ľ. Kosnáč.
V kabíne výtlačného stroja VKB 1 DZ Koksovňa nachádzame 1. strojníka Dušana Vagaša. V Koksovni pracuje 21 rokov, 16 z nich ako 1. strojník. "V
lete je teplo, v zime sa robí lepšie. Ale v zime zas zamŕza rozvod vody a sú iné faktory, ktoré vplývajú na človeka. No radšej máme normálne zimy ako horúce letá," priznáva sediac v
klimatizovanej kabíne a obsluhujúc výtlačný stroj. "Naši ľudia nemajú problém s dostatkom vody a pitným režimom. Minulý mesiac sme prekročili limit spotreby vody o 1500 litrov," dodáva
vedúci prevádzky výroba koksu VKB 1 Ján Tomko. "Počas 7,5-hodinovej zmeny vypijem aj štyri litre vody," potvrdí D. Vagaš.
DZ VYSOKÉ PECE
Vo velíne vysokej pece č. 2 stretávame operátora Daniela Pošiváka a aparátnika Pavla Baku. "Dovolenku si vyberám ako sa dá. Podľa možností.
Kolegovia sú ústretoví. Navzájom. Ale dovolenkové obdobie či zvýšené letné teploty nemajú vplyv na moju prácu. Velín je klimatizovaný, vcelku to ujde. Iné je to na zavážke, rudnom moste,"
naznačuje D. Pošivák s päťročnými skúsenosťami na peci. P. Baka mu drukuje. "Dvojka" mu za tých štyridsať rokov, ktoré pri nej odrobil, prirástla k srdcu. "A či som ich počítal?! Veľa ich
bolo," reaguje na otázku, koľkí "mladí" popri ňom už vyrástli. "Dnes je to iné ako kedysi, keď vonku boli štyridsiatky, keď nebolo odsávanie ani klimatizácia. Teraz je to už
lepšie. No ak by ešte bolo viac ľudí..."
Smäd doviedol do jedálenského kútika Milana Muru. "Málo nás. Počas dovoleniek by to chcelo viac. Pociťujeme to," potvrdzuje slová kolegu z velína.
"Stačí ak jeden ochorie, dvaja sú na dovolenke a je problém," dodáva žeriavnik, ktorý na peci odrobil už takmer 32 rokov. "Má pravdu. Ľudia v lete chýbajú. Navyše, v lete,
keď je horúčava, musíte vydať raz toľko energie ako v zime," pridáva sa vysokopeciar, 1. tavič "dvojky" Ján Nagy. "Výpomoc? To bolo kedysi. Teraz niet šance," zapája sa do
nášho rozhovoru ďalší 1. tavič Pavel Tajmr. "No oblečenie máme lepšie ako voľakedy. Chráni zdravie. Ale je v tom veľmi horúco. V ´indurách´ sa veľmi potíme," otvára P. Tajmer známu
tému. "No poďme, chlapi," končí jeden z nich debatu. "Do konca šichty slabá poldruha hodina. Urobíme ´na hotovo´ a utekáme na odpich."
"Práca je to pomerne ťažká. Horúčavy... No zvládame to. Musíme," počujeme od 2. taviča Michala Leštacha. "Keď je vonku 30 stupňov, tu, pri tom
sálavom teple, je minimálne 50. Ak zoberie jeden dovolenku, robíme traja. Máme sa čo obracať. Vkuse na nohách. A napíšte, že by mohli tú prácu lepšie motivovať. Niekde inde zarobia viac ako my, čo
sme v ohni celý život," lúči sa tavič so štvrťstoročnými skúsenosťami.
DZ DOPRAVA
"Rozdiely medzi letom a ostatnými časťami roka? Samozrejme, sú, lebo doprava musí vtedy zabezpečovať činnosti, ktoré bežne nevykonáva," zdôrazňuje
riaditeľ DZ Doprava Peter Gazsi a pokračuje: "Napríklad, vývoz brám pred veľkými opravami, vývoz zvitkov z Teplej valcovne... Sú to sezónne práce, ktoré my zabezpečujeme
pomocou našich rušňov, vozňov a koľajových žeriavov. Preto musíme dodržiavať vopred stanovený plán dovoleniek, pravidelne ho sledovať, aktualizovať, a aj preto sme jeden až jeden a pol percenta pod
plánom. Pod 13 percentami sme každý mesiac. A nemuseli sme ani riešiť nejaký vypuklý problém alebo nezhody. Jeden prípad som musel riešiť ja. K obojstrannej spokojnosti".
Aj v kabíne rušňa, rovnako ako pri koksárenskej batérii alebo pri vysokej peci, sťažuje prácu letná horúčava. Teplota v nej je často vysoko nad 40 stupňov Celzia. A to
vonku nemusí byť ani 30. Vedenie závodu to rieši zdvojnásobením množstva nápojov. Okrem ochranného, zabezpečujú i náhradný. "Hoci sú kabíny v tzv. tropickom prevedení, teda s determálnym
sklom, ani to nestačí. Takže sme sa rozhodli vybaviť všetky rušne klimatizačným zariadením. Prvé tri z dvadsiatich štyroch budú v blízkej budúcnosti, ostatné do mája 2009," hovorí P.
Gazsi.
Potvrdzuje, že chlapov v posune i vodičov cestnej dopravy trápia najnovšie montérky, tzv. indury. "Pre tieto oblasti je to naozaj nezmyselná
požiadavka," pridáva sa odborový predák v závode Peter Pasternák. "Aj my máme s nimi zlé skúsenosti. Keď sa v týchto letných horúčavách v nich poriadne spotíme, potom stoja ako
plech," prirovnáva opravár vozňov Miroslav Vereščák. "Sú neohybné, a hoci sa vyperú, nezmäknú. Človek je v nich strnulý. Keď opravujem motory v zúžených priestoroch, kde nie je
zvýšená teplota, a nehrozí ani nebezpečenstvo úrazu z vysokej teploty, prekážajú v pohybe, lebo sa ťažko na tele ohýbajú," potvrdzuje opravár lokomotív Vojtech Fecso. "Navyše,
chlapom na citlivých miestach, v okolí slabín, zaparujú pokožku. Ťažko sa nám potom chodí," dodáva M. Vereščák.
Aj v doprave pociťujú v letných mesiacoch nedostatok zamestnancov. "Stane sa, že niekomu zrušia naplánovanú dovolenku. Nadčasy pri rizikových činnostiach nie
sú povolené. Je to niekedy náročné," povie Peter Stoľar, signalista, pracujúci v Oceliarni. "Je to v lete náročné. V indurách, v kanadách... A keby aspoň boli
kvalitné. Po troch týždňoch som ich musel meniť pre uvoľnenú podrážku," posťažoval sa vedúci posunu DZ Doprava vysoké pece Ján Kováčik. "V indurách sa v rušni pri 40 stupňoch
naozaj nedá vydržať. Aj tie kanady... Ešte aj rušeň zrušili. Z piatich máme štyri. Roboty je veľa. Posunovačov zrušili už dávno," pridal sa rušňovodič DZ Doprava Expedície železničnej
dopravy Pavel Grega.
DZ ZUŠĽACHŤOVNE
V najnovšej výrobnej prevádzke USSK, pozinkovacej linke č. 3, sme našli vari najprijateľnejšie pracovné podmienky. Celá hala, vrátane velínov, je klimatizovaná.
"U nás je naozaj lepšia klíma," pochvaľuje si operátor vstupu Ondrej Uličný. "Celoročne máme 20 až 25 stupňov Celzia. Príjemná teplota," pridá sa vedúci prevádzky
Zušľachťovne II Peter Bakšay. "Je to nová prevádzka. Robí sa dobre. Ani nadčasy sme veľmi nemuseli," potvrdzuje prípravár vsádzky Alexander Flaško. "S dovolenkami je to
niekedy natesno. Ale stále sa dá dohodnúť," pripomenie O. Uličný.
Ťažšie to však majú pri zinkovej vani. Potvrdiť to môže operátor Stanislav Ľalík. "Veľmi teplo," začne stroho a po čase dodá: "Vo velíne je
príjemnejšie. Dobre sa v ňom potom schladíme. Ale celkovo sa to dá".
Ružena Hajdučáková, ktorá na výstupnej kontrole vizuálne i kamerovým systémom kontroluje pás už pozinkovaného plechu, pripomína, že pri zvýšenom záujme o letné
dovolenky sa snažia vychádzať v ústrety tým, ktorí majú malé deti. "Umožnili nám čerpať dovolenky tak, ako sme si naplánovali. Zastupiteľnosť je zatiaľ dobrá." Vedúci prevádzky P.
Bakšay potvrdzuje, že zabezpečiť výrobu a zároveň minimalizovať nadčasy je náročné na logistiku. "Do plánovania obsadenosti zmien treba sem-tam aj zasiahnuť," potvrdí.
Ľudia vo výrobných prevádzkach sa s problémami v letných mesiacoch dokážu popasovať. Zaslúžia si úctu a ocenenie. Najmä v teplých prevádzkach. V náročných podmienkach
dokážu plniť požiadavky firmy a prijať všetky výzvy, ktoré pred nich výroba postaví.