Projekty v oblasti energií, environmentu, technických inšpekcií, ako aj útvaru generálneho manažéra pre podporu výroby, sú zamerané hlavne na efektívne využívanie a výrobu energií a náhradných dielcov a s tým spojené znižovanie nákladov. Predstavíme vám niektoré z nich.
ÚSPORY Z OBCHODNÝCH AKTIVÍT
Spoločnosť Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a.s. (SEPS) vypisuje každoročne výberové konanie na obstaranie podporných služieb na nasledujúci kalendárny rok, na ktorom sa od roku 2010 pravidelne zúčastňuje U. S. Steel Košice zastúpená útvarom Riadenie energetickej efektívnosti. Naša spoločnosť bola vlani opäť úspešná a z celkového certifikovaného výkonu 21 MW bolo v priemere 17 MW poskytnutých pre SEPS na vybilancovanie elektrizačnej sústavy v Slovenskej republike. Našej firme priniesla táto obchodná aktivita za minulý rok čistý zisk približne 5,6 milióna eur.
Zároveň sa U. S. Steel Košice v rámci štátnej podpory vysokoúčinnej kombinovanej výroby elektriny a tepla (KVET) úspešne uchádzala o finančný príspevok formou doplatku na množstvo elektriny vyrobené vysokoúčinnou KVET na turbogenerátore TG4, a to z uhlia, zemného plynu, ale aj fabrikou produkovaných hutníckych plynov (koksárenský, vysokopecný, konvertorový plyn). Získaný prínos za rok 2015 predstavoval 3,8 milióna eur.
ENERGETICKÉ PROJEKTY BODUJÚ
Útvar Riaditeľa pre inovácie a energetickú stratégiu zastrešuje energetické projekty s cieľom znížiť energetickú náročnosť výroby ocele, ale takisto sa venuje aj vedľajším produktom a žiaruvzdorným materiálom. Medzi najčerstvejšie projekty útvaru možno zaradiť projekt zameraný na zabránenie nasávania falošného vzduchu pod zapaľovaciu hlavu na spekacích pásoch aglomerácie, ďalej projekt predusíkovania kontižíhacej linky č. 2 a projekt intenzifikácie chladenia v poklopovej žíharni. Pri práci na jednotlivých Carnegie projektoch je veľmi často využívaný špeciálny CFD (Computational Fluid Dynamics) softvér od firmy ANSYS, ktorý je celosvetovo najpoužívanejším softvérom pre technické simulácie. ANSYS umožňuje testovať existujúce systémy, prípadne navrhované úpravy existujúcich zariadení v tzv. virtuálnom prostredí, čím klesá čas potrebný na vyriešenie projektu, ako aj finančné náklady spojené s jeho realizáciou. Ďalším z úspešných projektov je tzv. M.E.R.C (Money based on Energy Regulation and Control) systém, ktorý umožňuje on-line sledovať výrobu a distribúciu energií s výstupom vo forme okamžitých nákladov pre tú ktorú komoditu.
Oblasť vedľajších produktov je zameraná na identifikáciu inovatívnych spôsobov ich zvýšeného využitia v rámci interných procesov, ale aj na vývoj betónov a žiaruvzdorných materiálov. Projekty z dielne útvaru Riaditeľa pre inovácie a energetickú stratégiu priniesli pre spoločnosť v roku 2015 úsporu štyri milióny eur.
OCHRANA ŽIVOTNÉHO PROSTREDIA
V rámci operačného programu Životné prostredie v programovacom období 2007 až 2013 sme sa úspešne uchádzali o nenávratný finančný príspevok vo výške 35 percent z oprávnených nákladov na výmenu pôvodných elektroodlučovacích systémov na odprášenie odlievarní vysokej pece č. 2 a vysokej pece č. 3 za nové účinnejšie látkové filtre. Cieľom projektu bolo znížiť koncentrácie tuhých emisií pod úroveň 10 miligramov na m3 na výstupe za filtračnou stanicou. Aj keď nové zariadenia boli vlani len v skúšobnej prevádzke, a to nie po celý rok, medziročný pokles množstva vypustených emisií tuhých znečisťujúcich látok predstavoval 54,3 percenta.
PRÍNOS DOPRAVÁROV
Na úseku dopravy sa v minulom roku podarilo posilniť kapacitné obsadenie vodičov v prevádzke Cestná doprava, čo sa prejavilo na zvýšení splnených požiadaviek a tým aj zlepšení spokojnosti zákazníkov. Dopravári rozbehli aj nové aktivity, ako zabezpečenie rozvozu náhradných dielcov z centrálneho skladu v spolupráci s útvarom GM pre materiálové riadenie USSK, pri ktorom poskytujú naše vozidlá spolu s vodičmi. Na základe prieskumov obsadenosti vnútropodnikovej dopravy dokázali zefektívniť využívanie spojov a znížiť počet objednávaných autobusov z DPMK, čím pre náš podnik ušetrili nezanedbateľné náklady. Celá doprava sa v priebehu roka stále dolaďuje a prispôsobuje reálnym požiadavkám divíznych závodov. V tomto roku by sa chceli zamerať na obnovu vozového parku a zvýšiť tiež spoľahlivosť prevádzkovaných vozidiel.
VÝROBA NÁHRADNÝCH DIELCOV VO VLASTNEJ RÉŽII
V divíznych závodoch zameraných na údržbu vidíme vysoký potenciál v šetrení náhradných dielcov. Zamerali sme sa na rôzne zlepšenia a máme veľa projektov, ktoré po realizácii prinesú úspory. Dva z nich, ktoré si predstavíme, už boli realizované a šetria financie.
Pri prevádzke zdvíhacieho zariadenia dochádza k postupnému opotrebeniu prakticky všetkých jeho častí, dielcov a komponentov. Zvýšenou mierou to platí predovšetkým pri liacich žeriavoch, vzhľadom na ich nasadenie v ťažkých podmienkach a intenzitu využitia pri práci v nepretržitom technologickom procese. Stav žeriavov musí byť priebežne kontrolovaný a opotrebené časti včas nahradené náhradnými dielcami tak, aby bola zachovaná čo najväčšia miera bezpečnosti a spoľahlivosti prevádzky. Z tohto hľadiska je najdôležitejším zdvihové ústrojenstvo, ku ktorému patria aj lanové bubny. Projekt sa týka renovácie drážok na lanových bubnoch liacich žeriavov. Ich komplexná výmena za nové dielce je časovo (z hľadiska výroby) i finančne náročná. Preto sú vo vhodných prípadoch používané niektoré metódy ich čiastočnej či celkovej opravy alebo renovácie. Nápad spočíva v opracovaní opotrebených drážok a výrobe takzvanej "škrupiny" s novými drážkami, ktoré sa následne navaria na opracovaný bubon. Takýto spôsob renovácie lanových bubnov je použiteľný prakticky pre ľubovoľný typ a rozmer zváraných lanových bubnov. Jednou z podstatných výhod tejto metódy je, že k úprave (opracovaniu) vlastného lanového bubna dochádza len pri prvej renovácii. Pri ďalších opakovaných renováciách už k ďalšiemu zásahu do konštrukcie bubna nedochádza a renováciu lanových drážok je možné opakovať.
MONITOROVACÍ SYSTÉM PREDCHÁDZA PORUCHÁM NA ZARIADENIACH
Opotrebenie častí žeriavu musí byť priebežne kontrolované a nálezy opotrebenia včas podchytené, aby nedochádzalo k neplánovaným výpadkom a tým odstaveniu technologických liniek. Veľkou mierou nám pri monitorovaní zdvíhacích zariadení napomáha GSM systém. Inštalácia monitorovacieho systému spolu s GSM modulom je novou technológiou v oblasti údržby zdvíhacích zariadení. GSM má široké možnosti využitia pri overovaní funkčného stavu zariadenia. Momentálne máme tento systém napojený na piatich žeriavoch prvovýroby, kde deväť modulov stráži systémy mazania, prekročenie teploty v stykovni frekvenčných meničov, poruchu frekvenčných meničov, poruchu havarijného brzdového systému 250-tonového zdvihu zdvíhacích zariadení a aktiváciu havarijného brzdového systému.
Monitorovací systém v spojení s GSM modulmi rozširujeme aj na stráženie jednotlivých častí pohonov, ktoré v nepretržitej prevádzke nemôžeme kontrolovať v takých intervaloch, ako by sme možno chceli.
Systém v skratke zachytí zmenu (problém) oproti bežnej prevádzke a zašle informáciu formou SMS s prednastaveným oznámením údržbe. Údržba začne včas konať, čím môžeme predísť výrobným, materiálnym a bezpečnostným stratám. Monitorovací systém v spojení s GSM modulom vnímam ako nízkonákladový nástroj s vysokým prínosom každej údržby, všade tam, kde potrebujeme okamžitú informáciu o zmene stavu zariadenia.
ÚDRŽBÁRI A MECHANICI ROZŠIRUJÚ SVOJE ČINNOSTI
V Oblastných dielňach 2 realizovali projekt na rovnanie koncov trysiek, ktoré sme predtým vyraďovali. Uvedenou technológiou zabezpečujú opravu a opätovné použitie trysiek, čím znižujú náklady DZ Oceliareň.
Ďalším zaujímavým projektom je oprava dlhodobo vyradeného trojosového meracieho zariadenia ZETT MESS na meranie vytypovaných častí uzlov a náhradných dielcov a vylúčenie nutnosti používať na meranie horizontky. V súčasnosti niektoré časti uzlov a náhradných dielcov merajú v prevádzkach DZ Mechanika (ÚMD, OD 3, OD 2) na horizontkách W200NC (so sondou), WH250, WHN13, W160, H100, čím strácame výrobnú kapacitu týchto kľúčových zariadení. Ročne je to približne 1700 normohodín.
Problémy s kvalitou valcov, ako aj hľadanie nových možností úspor, iniciovali projekt Výroba výkovkov v rámci DZ Mechanika. Projekt okrem zvýšenia kvality prinesie úsporu finančných prostriedkov. V súčasnosti nakupujeme výkovky pre valce od externých dodávateľov v podstatne vyššej cene. Ročne potrebujeme 1 500 kusov valcov. Celková požiadavka na výrobu výkovkov v divíznom závode je 13 400 normohodín ročne. Naša súčasná kapacita je 4 500 normohodín (traja zamestnanci). Chýbajúca kapacita 8 900 Nh (šesť zamestnancov).