Do stredoškolskej odbornej činnosti sa v SOU hutníckom zapojilo bezmála päťdesiat žiakov
Hodnotili samostatnosť, originálnosť, vystupovanie žiaka pri prezentácii a využiteľnosť v praxi
Nuž, Matúšovi i Michalovi sa to blíži. Už čochvíľa ich čaká skúška dospelosti, ako sa zvykne ešte aj dnes vravieť maturitám. Veria, že päťročné štúdium v odbore
mechanika - mechatronika sa im podarí úspešne zavŕšiť. Vybrali si ho, tvrdia svorne, preto, lebo ponúka širšie možnosti uplatnenia na trhu práce. Školské lavice však ešte nechcú opustiť nadobro.
Radi by pokračovali v štúdiu ďalej. Na katedre mechatroniky Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Tamojšie prostredie im nie je až tak neznáme. Najprv tam prišli s celou triedou na
exkurziu, potom aj po rady. To keď sa neskôr zapojili v SOU hutníckom do stredoškolskej odbornej činnosti (SOČ)...
"Videli sme, ako tam študenti pracujú na zaujímavých vecičkách a tak sme si povedali, že niečo podobné skúsime aj my," prezrádza Matúš Nagy.
"A podarilo sa nám to. A ak sme mali problém, profesor na "strojárine" nám veľmi rád poradil," pochvaľuje si občasné kontakty. S výrobkom, ktorý predstavili pedagógom i spolužiakom na
nedávnej súťaži, zaujali.
"Je to robot - pavúk," ukazuje nám neveľké čudo so šiestimi nohami Michal Tovaly. "Ovládame ho mikroprocesormi s programom
Basic Stamp, ktorý sa učíme tu, v škole." Pavúk je naprogramovaný zatiaľ tak, že chodí dopredu, dozadu, doľava i doprava. Poháňajú ho tri servomotory, ktoré sú pripojené na mikropočítač,
napájaný šiestimi deväť voltovými baterkami. "Chceme ešte k nemu pridať infračervené snímače, ktoré budú registrovať rôzne prekážky," vysvetľuje Matúš a pridáva tú
najpodstatnejšiu informáciu - na čo môže takýto mini robot slúžiť. "Môže sa napríklad používať pri vyhľadávaní náloží pod autami, prieskume menej prístupných miest, akými sú trebárs kanály,
či šachty malých priemerov, ale aj niekde v stavebníctve a podobne..."
Aj keď ich chrobák zatiaľ nie je dokonalý, dôležitý je nápad a princíp, na ktorom by mohol fungovať. "Pridaním ďalších elementov je možné jeho funkciu"
vyšperkovať". Rozmýšľali sme, že mu spravíme ešte jedno poschodie, na ktorom by boli umiestnené malé obrazovky, ale treba na to viac času." A tiež viac koruniek, než tie, ktoré mali k
dispozícii vo vlastnom vrecku. Materiál si totiž museli kúpiť sami, vyšlo ich to spolu na približne päťtisíc korún. Na študentov dosť.
"Technické riešenie nebolo ani tak náročné," tvrdí Michal. "Trocha nás však potrápila elektronika a programovanie. Stačítotiž malá nepresnosť
a teleso chrobáka sa môže otočiť oniekoľko stupňov viac než by malo a poláme si nožičky." Práve s týmto problémom im však pomohli na "technike". Ak im plány vyjdú a dostanú sa na výšku,
chceli by v tom pokračovať. "Uvidíme, ako sa to vyvinie..." Pedagogičku Julianu Longauerovú, ktorá má organizovanie stredoškolskej odbornej činnosti v SOUhutníckom
na starosti, rastúci záujem mladých ľudí o prezentáciu vlastných prác teší.
"V tomto roku sa do "sočky" zapojilo trojnásobne viac žiakov, než v minulosti. A musím tiež povedať, že ich práce boli na oveľa vyššej úrovni." Dodáva
tiež, že dosúťaže sa zapojilo 41 žiakov,pričom už tradične najviac boli zastúpené odbory strojárstvo a elektronika. Desať najlepších prác postúpilodo krajského kola. "Hodnotili sme
samostatnosť, originálnosť, vystupovanie žiaka pri prezentácii, ale hlavne využiteľnosť v praxi. To je alfou a omegou celého nášho snaženia. Nechceme extrémne zvyšovať počet žiakov zapojených do
SOČ. Ide nám hlavne o kvalitu, tú chceme každým rokom zvyšovať a uspieť aj v slovenskom kole."