A to nehovoríme o počasí...ale o tom, že nepiť je umenie.
Medzi mnohými, najmä mladšími ľuďmi je stále viac populárna kampaň Suchý február spojená s osobnou výzvou nevypiť počas celého mesiaca ani kvapku alkoholu.
Podľa skúseností doterajších účastníkov vylúčením alkoholu získali:
- Zvýšené sebavedomie a hrdosť, že to dokázali
- Čistejšiu hlavu
- Viac v peňaženke
- Lepší spánok
- Viac energie
- A nezanedbateľný je aj počet tých, ktorí popri tom schudli a obmedzili fajčenie.
Osvetová kampaň sa na Slovensko dostala z Čiech, kde má už viac než 10-ročnú tradíciu. Podporuje ju aj košické Centrum pre liečbu drogových závislostí. Jeho riaditeľ Boris Bodnár hovorí: „Sekcia medicíny závislostí Slovenskej psychiatrickej spoločnosti chce podporiť kampaň Suchý február, pretože máme záujem, aby bežná populácia vzala na vedomie riziká, ktoré vyplývajú z užívania alkoholu v akomkoľvek množstve. Iba necelých 20 % našej populácie neužíva alkohol vôbec. Väčšina populácie teda patrí medzi konzumentov. Konzum alkoholu však nie je samozrejmosť, ktorú by nebolo možné zmeniť a ktorú musíme akceptovať. Preto chceme v rámci tejto kampane podporiť jednotlivcov aj skupiny v tom, aby zmenili konzum alkoholu aspoň na krátke obdobie a posúdili benefity tejto zmeny.“
Na Slovensku žije 400 tisíc ľudí závislých od alkoholu. Každý rok pribudne 6 tisíc ďalších. Na osobu staršiu ako 15 rokov pripadá na Slovensku 11,5 litra čistého alkoholu za rok, s vynechaním úplných abstinentov je to až 16,6 l čistého alkoholu na osobu za rok.
Za vysoko rizikový spôsob pitia sa považuje aj spotreba alkoholu počas jedného posedenia tzv. nárazové pitie. Ide o nestriedme pitie definované ako 5 a viac pohárikov na jedno posedenie. Na Slovensku takto pije až 63 % mladých ľudí pijúcich alkohol vo veku 15-19 rokov, celkovo je to 52,3 % ľudí pijúcich alkohol.
Na ľudí, ktorí sa pohybujú v kategórii rizikového a problémového pitia, mala negatívny dopad aj pandémia covidu. „Môže ísť o dopad sociálnej izolácie, úbytok vonkajších podnetov a možností sebarealizácie, alebo aj ťažšie dostupnú pomoc o duševné zdravie či celkovú úzkosť z pandémie,” vysvetľuje organizátor kampane v Čechách Petr Freimann.
Do kampane Suchý február sa zapája aj veľa známych osobností. Ktokoľvek si však takto môže dokázať, že má alkohol pod kontrolou a nie naopak. Pustíte sa do toho sami alebo to zoberiete ako výzvu v tíme? Horšiu štartovaciu pozíciu majú tí, ktorí pijú viac doma a menej v baroch a pohostinstvách. To často platí aj pre ženy. Vzájomná motivácia a podpora je vždy nápomocná.
Podporovať a vymieňať si skúsenosti a zážitky môžete aj po registrácii na stránke: suchyfebruar.sk
Ilustračná fotka, zdroj: freepic.com