DZ Expedícia v spolupráci so Žilinskou univerzitou navrhli a otestovali nový spôsob zaistenia našich zvitkov pri preprave kamiónmi.
Naša spoločnosť nesie zodpovednosť za upevnenie materiálu počas prepravy až po jeho vykládku u zákazníka. Ide o veľký záväzok už aj preto, že v špičke nakladáme 400 kamiónov denne. Aby sme vyvinuli lepší a bezpečný spôsob zaistenia zvitkov počas prepravy, simulovali sme situácie, pri ktorých dôjde k prudkému brzdeniu pri rôznych rýchlostiach. Pri nedostatočnom zaistení sa 10 tonový zvitok rúti dopredu a spôsobuje deštrukciu, čím ohrozuje život vodiča kamiónu v kabíne ale aj ostatných účastníkov nehody. Preťaženie pri čelnej zrážke pri rýchlosti 90 km/h spôsobuje až 30-násobné zväčšenie hmotnosti prepravovaného zvitku. Ak by sme prepravovali za tepla valcovaný zvitok, ktorého priemerná hmotnosť je 17 ton tak pri takomto preťažení by sa správal ako predmet s hmotnosťou viac ako 500 ton.
Spôsoby zaistenia, ktorý sme vyvinuli v spolupráci so Žilinskou univerzitou, Katedrou cestnej a mestskej dopravy nám pre každý typ nakládky stanovujú pokyny pre správne upevnenie materiálu tak, aby pri preprave (napríklad pri zabrzdení) nedošlo k jeho pohybu.
V súčasnosti prechádzame na nový typ plastových paliet, preto sme pri tejto zmene paliet aktívne spolupracovali so Žilinskou univerzitou. Hľadali sme spoľahlivé riešenie pre ich upevnenie ako aj spôsob ich uloženia, kotvenia a sily potrebné pre uťahovanie. Po výpočtoch jednotlivých parametrov zaistenia zvitkov sme v minulom roku uskutočnili fyzické funkčné skúšky v rámci nášho areálu. Overili sme jednotlivé parametre: pnutie upevňovacích prostriedkov, preťaženie a posun materiálu (trvalý a dočasný posun). Na základe týchto skúšok nám univerzita vypracovala správu, ktorá popisuje opatrenia potrebné k spoľahlivému upevneniu zvitkov počas prepravy. Jedným z výstupov bolo aj odporučenie používať pod plastové palety a zvitky protišmykové podložky.
DZ Expedícia na pravidelných školeniach preškoľuje svojich zamestnancov a oboznamuje ich s novými pracovnými postupmi a predpismi.
Pre spätnú kontrolu sa z každej nakládky zaznamená video, načíta sa ložný list, EČV a evidenčné znaky na zvitkoch. Tieto záznamy nám slúžia aj pre prípad reklamácie zo strany zákazníka.