Vyhľadávanie:

Výtvarné dielka predstavia na výstave i v kalendári

Výtvarné dielka predstavia na výstave i v kalendári

Grantový program V školách bezpečnejšie oslovil žiakov v Poproči

Základnou myšlienkou projektu Bezpečnosť v škole z pohľadu žiakov Základnej školy (ZŠ) Poproč je zapojiť deti do definovania priorít, nariadení a predpisov, ktoré by počas pobytu v školskom zariadení mali dodržiavať tak, aby ich vnímali ako svoje pravidlá správania. Projekt je rozdelený do troch etáp.

V októbri a novembri sme realizovali výtvarnú časť projektu, do ktorej sa zapojilo 224 žiakov ZŠ. Ich úlohou bolo výtvarne vyjadriť tému bezpečnosti, bezpečného správania sa v škole. Zo všetkých žiakov sme vybrali 55, ktorí mali možnosť svoje myšlienky preniesť na veľké plátna pod vedením odborníka (7. novembra 2007). Už v prvých krokoch bolo cítiť, aká náročná pre deti je táto téma na výtvarné spracovanie. Vyjadriť svoje pocity (znázorniť situácie, ktoré žiak vníma ako nebezpečné alebo nepríjemné alebo naopak bezpečné), či už pozitívne alebo negatívne, je omnoho náročnejšie, ako znázorniť konkrétnu vec. Zrazu sa nedalo len tak niečo namaľovať, deti potrebovali pomocnú ruku, odpoveď odborníka na svoje otázky: Je modrá farbou hnevu?, Môžem použiť len čiary?, Mne sa páčia iba hranaté tvary... Keď sa na mňa niekto hnevá má iné oči... Chvíľami bolo potrebné rôzne situácie znázorniť jednoduchou ukážkou, aby si pripomenuli výraz tváre, gestá.

A potom nastal už iba pracovný šum. Každé dieťa zaujaté vlastnou predstavou, ktorú chcelo zhmotniť do tvarov a farieb, pracovalo niekoľko hodín. Nikto neodbiehal, nekričal, nerozlieval farby, bolo počuť iba šepot v skupinkách, ktoré pracovali na jednom plátne. A výsledok - ten hmatateľný, okamžitý, je v krásnych výtvarných dielkach, z ktorých pripravíme putovnú výstavu v rámci nášho regiónu. Časť prác bude nafotená a vydaná formou kalendára v decembri 2007.

Omnoho dôležitejší výsledok je však v uvedomení si konkrétnych situácií a foriem správania sa v škole, ktoré sú "pre mňa" nebezpečné a nepríjemné, schopnosti prijať spolužiaka, ktorý je iný, potreby vzájomného rešpektu a úcty. Z pohľadu dospelého je príkaz, alebo slovné vysvetlenie najjednoduchšou cestou ako dosiahnuť cieľ. Školopovinné dieťa je od rána do večera zahrnuté príkazmi, zákazmi a dobrými radami, ktoré majú svoje opodstatnenie, ale aj napriek sústavnému opakovaniu sa mnohokrát míňajú účinkom. Keď má malé dieťa vyhodnotiť svoje správanie, svoj momentálny skutok, častou odpoveďou je - neviem, v tom momente som nerozmýšľal, iba som to tak cítil.

Ak chceme, aby pocity boli v súlade s uvedomelým konaním, musíme vytvoriť priestor, aby deti mohli o svojich pocitoch (vo vzťahu k sebe aj svojmu okoliu) rozmýšľať a predvídať dôsledky svojho konania. Nám sa to podarilo vďaka podpore nášho projektu spoločnosťou U. S. Steel Košice (grantový program V školách bezpečnejšie).

Ďalšie články

EÚ potrebuje odolné a silné podniky

Tesne pred začiatkom maďarského predsedníctva Európskej únie, ktoré začalo v júli, sa stretli v Budapešti európski zamestnávatelia združení v BusinessEurope, aby rokovali o konkurencieschopnosti a odolnosti európskych podnikov. Republikovú úniu zamestnávateľov reprezentoval na tomto stretnutí jej prezident Miroslav Kiraľavarga.

Používame cookies, aby sme návštevníkom poskytli čo najväčšie pohodlie pri používaní tejto stránky. Viac info...