Vyhľadávanie:

Vyrobiť karosériu auta nie je len tak

Vyrobiť karosériu auta nie je len tak

Zo zákulisia Steel Parku - Kreatívnej fabriky (4)

V Kasárňach/Kulturparku na Kukučínovej ulici v Košiciach rastie zábavné technické centrum Steel Park - Kreatívna fabrika. Neobvyklá expozícia v Košiciach, ktoré sú v tomto roku európskym hlavným mestom kultúry, vtiahne najmä detských návštevníkov do prostredia továrne a ponúkne im interaktívne hranie sa. Realitou sa stáva vďaka intenzívnej a jedinečnej spolupráci garanta projektu - spoločnosti U. S. Steel Košice s Technickou univerzitou v Košiciach, Univerzitou P. J. Šafárika v Košiciach, pracoviskami Slovenskej akadémie vied v Košiciach a vďaka spoločnému zámeru - spopularizovať medzi deťmi a mladými ľuďmi príťažlivou, nezvyklou a kreatívnou formou svet techniky a technológií. V seriáli článkov odhaľujeme zo zákulisia Steel Parku - Kreatívnej fabriky viac. Prostredníctvom rozhovorov s ľuďmi, ktorí stoja za jej zrodom a predstavením najzaujímavejších exponátov a ich tvorcov.

Juraj Hudák je naslovovzatý strojár. Vraví, že pracovať na tomto projekte, aj keď mu to zaberá veľa času, je preňho výzvou. Priznáva, že už robil aj zložitejšie veci, ale pre detských zákazníkov zato nevyrábal. A vyrobiť určitú vec tak, aby naozaj fungovala, nie je len tak. Papier, výkresy, znesú všetko. Aj tolerancie, aj odchýlky. Ale konečný produkt sa dosiahne veľmi veľmi ťažko, podotýka. Napríklad také malé autíčko. Práve na ňom pracuje vysokoškolský pedagóg, ktorý na katedre technológií a materiálov Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach odhaľuje študentom tajomstvá strojárskych technológií. S malým suvenírom v podobe autíčka najmä vďaka nemu odíde, sme presvedčení že plný dojmov, zo Steel Parku - kreatívnej fabriky každý, no najmä malý návštevník.

"Autíčko bude pozostávať zo štyroch častí. Koliesok, osky, podvozku a karosérie," vyratúva v dielni, kde trávi v ostatných dňoch veľa času Juraj Hudák. "V Steel Parku nebude, akoby si niekto predstavoval, nejaký automat, do ktorého na jednom konci vložíte kus plechu a z ktorého na druhom konci vyjde hotové autíčko. Takto to nefunguje. Navyše, nemalo by to žiaden výukový, výchovný, ani vzdelávací cieľ. Dieťa musí pochopiť," dodal so širokým úsmevom, "že jedine tvorivou a cieľavedomou prácou vzniká výrobok. Zistiť ako, na čom, na akých nástrojoch a pomocou čoho istý výrobok vzniká. Že tu funguje princíp sily, plastickej deformácie, pochopí čo je strihanie, ťahanie a všetky ďalšie operácie a výrobné procesy..."

Nad tým, ako bude celý proces "výroby" autíčka priamo v Steel Parku na jeho treťom podlaží vyzerať, autori projektu dlho rozmýšľali. Zvažovali pri tom všetky za a proti, do úvahy brali najmä bezpečnostné hľadisko. "Celý montážny pult bude pozostávať z niekoľkých častí. Bude ho obsluhovať edukátor, ktorý každý úkon slovne popíše. Proces začne aktiváciou zásobníka, ktorý vydá vrecúško s prístrihom, z ktorého sa bude ťahať karoséria a tiež so zmontovaným podvozkom. Karosériu vyrobí obsluha "linky" pomocou štyroch nástrojov - cez ťahanie, strihanie, preťahovanie, rozširovanie až po kalibráciu tvaru. Posledným úkonom bude nasunutie karosérie autíčka na podvozok a zahnutie výstupkov, ktorými sa pripevní karoséria k podvozku. Záležať už bude na dieťati ako si hotový výrobok kreatívne dotvorí nálepkami, z ktorých si bude môcť ľubovoľne vybrať."

Do mája, keď budú musieť byť všetky nástroje na autíčko vyrobené a k dispozícii, už veľa času neostáva. Juraj Hudák vraví, že čas ho netlačí, ale aby bol termín v pohode je na katedre za podpory jej vedúceho Emila Spišáka vytvorený tím, do ktorého sú zapojení aj ďalší kolegovia - Miroslav Tomáš, Peter Ižol. A tiež osem študentov končiacich ročníkov realizujúcich sa hlavne pri konštruovaní nástrojov, tvorbe výkresovej dokumentácie, ale aj pri výrobe častí nástrojov. Pôsobí tu však iné napätie. "Všetko je síce experimentálne overené, ale... Teraz ide do tuhého. Podstatnú časť nástrojov, a najmä ich tvarové časti, ktoré sú z nástrojovej ocele, vyrobíme tu na katedre," vysvetľuje, pričom dodáva, že do výroby podvozku a jeho montáže na katedre chce vtiahnuť aj študentov. "Je to napríklad nástroj na strihanie prístrihu, nástroj na ťahanie tvaru karosérie či rozširovací nástroj a ďalšie. Ostatné nástroje a komponenty sa vyrábajú inde."

Netreba hádať, z akého plechu sa budú autíčka vyrábať. Pôjde o obalový plech akosti TS 245 s hrúbkou 0,30 milimetra z produkcie U. S. Steel Košice. Materiál na prvých tisíc kusov karosérií a podvozkov je už pripravený.

Ďalšie články

EÚ potrebuje odolné a silné podniky

Tesne pred začiatkom maďarského predsedníctva Európskej únie, ktoré začalo v júli, sa stretli v Budapešti európski zamestnávatelia združení v BusinessEurope, aby rokovali o konkurencieschopnosti a odolnosti európskych podnikov. Republikovú úniu zamestnávateľov reprezentoval na tomto stretnutí jej prezident Miroslav Kiraľavarga.

Používame cookies, aby sme návštevníkom poskytli čo najväčšie pohodlie pri používaní tejto stránky. Viac info...