Vyhľadávanie:

Vlaky ho fascinovali už odmalička

Vlaky ho fascinovali už odmalička

Študent Martin Tkáč - najlepší mladý vedec Európy do 20 rokov

Ešte ako chlapec často chodieval na železničnú stanicu, pozoroval príchody a odchody osobných súprav, obdivoval nákladné vagóny. Keď prišiel čas rozhodnúť sa kam ďalej po základnej škole, ani chvíľu neváhal. Prihláška putovala na Strednú priemyselnú školu dopravnú v Košiciach. S inou alternatívou ani nerátal. Záľuba sa pretransformovala do každodenného nasávania vedomostí o doprave po koľajniciach. Nielen v školských laviciach, ale i počas letných prázdnin a brigád na nákladnej železničnej stanici...

Pozoroval vykládku sypkých hmôt, zaregistroval pritom nielen nevyhovujúce pracovné podmienky železničiarov, ale najmä zložitosť celého procesu. A položil si otázku: Prečo všetko to, čo môže byť jednoduché, musí byť zložité a komplikované? Pozliepal mozaiku a zrodil sa nápad. Dnes pretavený do projektu Preprava a vyklápanie sypkých hmôt v nákladnej železničnej doprave, ktorý žne ceny na slovenských i medzinárodných súťažiach... Martin Tkáč, úspešný finalista celoslovenského finále 19. ročníka Súťaže Európskej komisie pre mladých vedcov, účastník výstavy MILSET Expo Sciences Internationales v juhoafrickom Durbane. V uplynulých dňoch získal od Európskej komisie ocenenie najvyššie - Najlepší mladý vedec do 20 rokov. Čaká ho účasť na medzinárodnom vedeckom fóre mládeže v Londýne.

"Práci na tomto projekte sa venujem už vyše troch rokov," prezradil nám počas nedávnej návštevy košickej oceliarne, ktorá jeho projekt podporila, sympatický mladík. "Za ten čas som vyhotovil výkresy, statický prepočet vybraných častí vozňa a vyklápacieho zariadenia i model celého projektu. Chcem ho však rozvíjať ďalej. Neuspokojujem sa s tým, že všetko je už ukončené, že je to fajn a lepšie to už nebude. Práve naopak. Aj preto som dnes tu, chcel by som vidieť, ako funguje prekládka vo vašej firme a porovnať ju so svojím návrhom..."

V čom spočíva? Po príchode na miesto vykládky na celá nákladná súprava uvedie na koľaj pred vyklápacie zariadenie. Lokomotíva, ktorá ťahala celú súpravu sa odpojí a cez dve výhybky a bočnú koľaj presunie na jej koniec a opäť sa k nej pripojí. Potom ju začne tlačiť rýchlosťou cca 0,266 m/hod. do vyklápacieho zariadenia, v ktorom sa každý vagón dostane na závesné kolesá a ich nákladný priestor medzi stabilizačné kolesá. "Koľaj, na ktorej sa vagón pohyboval, zrazu skončí a celý vagón ostane visieť na závesných kolesách a jeho ložný priestor s nákladom poklesne. Tým sa aj odistí a pomocou naklápacieho súdkového ložiska a v dôsledku preváženia sa pretočí minimálne o 180 stupňov. V tejto polohe ostane dovtedy, kým sa celý náklad nevysype," vysvetľuje Martin a pokračuje: "Po vyprázdnení vagóna sa ťažisko jeho ložného priestoru presunie hore a prinúti ho v dôsledku zemskej príťažlivosti opäť sa pretočiť do pôvodnej polohy. Potom sa vagón opäť dostane medzi stabilizačné kolesá a po nakoľajení na koľajnice sa jeho ložný priestor vytlačí hore a zaistí. Vagón vytlačia nasledujúce vagóny, ktoré lokomotíva posúva z výklopníka preč. Keď prejdú cez vyklápacie zariadenie takmer všetky vagóny a na vykládku ostávajú už len dva alebo tri, lokomotívu treba zo zadnej časti súpravy odopnúť a dostať opäť cez dve výhybky a bočnú koľaj pred vagón, ktorý ako prvý prešiel vyklápacím zariadením. Napojí sa naň, dostane posledné vagóny cez výklopník a odtiahne celú súpravu preč. Môj návrh spôsobu vyklápania sypkých hmôt v nákladnej železničnej doprave sa líši od súčasného predovšetkým svojou výkonnosťou a jednoduchosťou, a to bez pomoci akejkoľvek inej energie," zhrnul Martin a dodal, že prevádzka takéhoto zariadenia je ekonomická, tým, že nespotrebováva energiu ekologická a keďže nevyžaduje personál i bezpečnejšia.

"Pre kontinuálnu vykládku som navrhol aj novú konštrukciu vozňa, ktorý sa svojimi rozmermi ani nosnosťou od pôvodných nelíši." Martin, ak vytrvá v svojom úsilí, a všetko tomu nasvedčuje, že áno, má pred sebou skvelú budúcnosť. Od septembra je ešte rok "priemyslovákom", potom plánuje podať prihlášku na Strojnícku fakultu Technickej univerzity v Košiciach. Určite sa mu bude dariť...

Ďalšie články

EÚ potrebuje odolné a silné podniky

Tesne pred začiatkom maďarského predsedníctva Európskej únie, ktoré začalo v júli, sa stretli v Budapešti európski zamestnávatelia združení v BusinessEurope, aby rokovali o konkurencieschopnosti a odolnosti európskych podnikov. Republikovú úniu zamestnávateľov reprezentoval na tomto stretnutí jej prezident Miroslav Kiraľavarga.

Používame cookies, aby sme návštevníkom poskytli čo najväčšie pohodlie pri používaní tejto stránky. Viac info...