O problémoch s parkovaním na sídliskách hovoríme s hlavným inšpektorom komunikácií mesta Košice Jurajom Cichanským
Aby sa dobre predávali autá určitej triedy je nevyhnutné mať v ponuke verziu s možnosťou odpočtu dane z pridanej hodnoty. Inak je automobilka odsúdená predávať autá o
19 percent drahšie a klientela sa jej rapídne zužuje. Jedným slovom, ide o auto homologizované ako štvor- resp. päťmiestne s deliacou mriežkou. Tým sa autá viac približujú potrebám rôznorodých
zákazníkov. Takto vybavené auto má však aj istý hendikep. Najmä ak nemáte preň garáž, či iné vhodné parkovacie miesto. Pretože autá s mriežkou (úžitkové vozidlá - považované už za malé nákladiaky)
nesmú parkovať v noci od 21. do 6. hodiny v obytných zónach. Ako je to vlastne s parkovaním áut v obytných zónach, sme sa opýtali hlavného inšpektora komunikácií mesta Košice Juraja
Cichanského. - Treba potvrdiť, že pre tieto vozidlá platí zákaz parkovať na území celého mesta. No rovnako aj pre "pikapy" a nákladiaky.
· Na základe čoho platí tento zákaz?
- Nevymysleli sme si ho ani my, na našom inšpektoráte, ani policajti. Zrejme si to vyžiadala nedobrá situácia s parkovaním na
sídliskách. No do istej miery tento zákaz sledoval zámer chrániť obyvateľov pred hlukom a smogom z nákladiakov. Predstavte si, že vám rovno pod oknom spálne štartuje skoro ráno nákladiak. Je však
pravda, že toto všeobecne záväzné nariadenie mesta č. 5 ešte z roku 1996 o podmienkach parkovania v obytnej zóne je už pristaré.
· Môžete špecifikovať, či toto nariadenie rieši i situáciu v parkovaní dvoch identických vozidiel?
- Tak napríklad auto konštruované na prepravu osôb (VW
Transporter, Ford Tranzit, Citroën Berlingo) má v osvedčení o evidencii uvedenú kategóriu osobné-M1 a druhé užitkové na prepravu tovaru má kategóriu nakladné-N1. Vtedy platí zákaz iba pre túto
druhú kategóriu. Pritom neraz takéto takzvané "nákladiaky" môžu ukrojiť menšie miesto, než veľké terénne vozidlo.
· Kde teda môžu parkovať takéto vozidlá?
- Na parkoviskách na to určených. Zväčša sú to plochy mimo obytných zón. Ich výber sme konzultovali s hlavným architektom
mesta Košice a s jednotlivými mestskými časťami, ktoré zároveň evidujú zoznam takýchto parkovísk.
· Keďže sú to miesta mimo dohľadu verejnosti, nemôžete poprieť, že to nahráva "autičkárom". Kto teda zodpovedá za prípadné škody vzniknuté na parkovisku?
- Žiaľ,
vlastníci týchto áut. Pre nich by malo byť toto riešenie len dočasným východiskom. Zrejme by bolo vhodné, aby si ich majitelia riešili parkovanie v areáloch firiem, resp. na strážených
parkoviskách.