Kolegovia z BSC sa už vyše roka zaoberajú konsolidáciou softvéru
Možnosťami znižovania nákladov v rôznych oblastiach sa na úseku viceprezidenta pre BSC Richarda C. Shanka venujú už niekoľko rokov. V nedávnej minulosti dosiahli výrazné úspory pri konsolidácii hardvéru, ako napríklad počítačov a tlačiarní. Vrátené tlačiarne sa v súčasnosti predávajú na internej burze.
Kolegovia z BSC momentálne realizujú ďalší projekt zaradený do transformácie Carnegie, naša cesta a je ním Konsolidácia softvéru. Iniciatívu rozbehli ešte v marci minulého roka a už teraz majú úspešne za sebou niekoľko fáz. „Hlavnou myšlienkou je podrobne preskúmať softvérové kontrakty v podmienkach U. S. Steel Košice. S prácou na počítačoch, kde využívame rôzne nami vyvinuté alebo zakúpené softvéry, súvisí nákup licencií pre tieto produkty. To stojí našu firmu nemalé finančné prostriedky,“ približuje hlavnú podstatu projektu tím manažér IT Asset Management Peter Zahumenský. „Našou úlohou je posúdiť využívanie zakúpených licencií a v spolupráci s Nákupom prehodnotiť existujúce kontrakty,“ dodáva. Konsolidačný tím taktiež skúma, či niektoré nami využívané licencie už nie sú vo vlastníctve severoamerických prevádzok. Okrem toho sa posudzuje, či sa niektorým nákladom nemožno úplne vyhnúť, čo samozrejme prináša najväčšiu úsporu.
Špecialisti z BSC podrobne sledujú nielen to, aké informačné systémy máme v počítačoch, ale aj s akou frekvenciou ich používame. Slúži im na to užitočný nástroj LAN Desk Asset Management, ktorý má väčšina z nás nainštalovaný. Ako uvádza P. Zahumenský, v niektorých prípadoch museli pristúpiť aj k nepopulárnym opatreniam, a to k odinštalovaniu softvéru, keď sa preukázalo jeho nedostatočné využívanie. Takéto licencie sa potom presunuli k užívateľom, ktorí program potrebujú viac.
Na konsolidačné procesy dohliada projektová manažérka Lucia Veselovská: „Tím je tvorený širokou škálou BSC zamestnancov, ale aj kľúčových používateľov z rôznych útvarov. Závisí to od toho, aký softvér, respektíve s ním súvisiaci kontrakt sa prehodnocuje. Stálych členov tímu je sedem.“ Úlohou projektového manažéra bolo navrhnúť a naplánovať jednotlivé kroky konsolidácie, zastrešovať ich priebeh a vyhodnocovať dosiahnuté úspory. „V prvom rade prechádzame všetky zmluvy na softvér. Rozdelili sme ich na tie, ktorých platnosť sa skončila vlani a také, ktoré vypršia tohto roku. Je to hlavne kvôli vyhodnocovaniu prínosov projektu v jednotlivých rokoch.“ Prioritu mali zmluvy k najdrahšiemu, respektíve k najpoužívanejšiemu softvéru. K takým napríklad patria softvérové produkty od spoločností Microsoft alebo Oracle. Podľa L. Veselovskej sa najviac zapotili pri prehodnocovaní prístupov do IARS aplikácií, pomocou ktorých sa u nás riadi výroba. Ak by napríklad nesprávne odobrali niektorým používateľom prístupové práva, mohlo by dôjsť k nežiaducej odstávke niektorých výrobných agregátov.
Konsolidácia softvéru priniesla prvé ovocie už vlani, keď zaznamenali úsporu vo výške rádovo desiatok tisíc amerických dolárov. Ďalší prínos v hodnote niekoľko tisíc USD si firma pripísala pridelením voľných licencií softvéru, ktorý využívajú dcérske spoločnosti. „V zmluvách z minulého roka sa za určitých podmienok skrýva potenciál ďalšej úspory v hodnote niekoľko stotisíc dolárov,“ hovorí L. Veselovská.
V poslednej fáze čaká tím zmapovanie procesov riadenia softvérového majetku a nových požiadaviek na softvér. Prvoradou úlohou bude navrhnúť nové procesy tak, aby boli z pohľadu administratívnej náročnosti čo najjednoduchšie a financií čo najefektívnejšie. Predovšetkým, aby zaobstarávanie softvéru sa dialo pod „jednou strechou“ a teda výlučne v správe BSC.
Ukončenie projektu je naplánované na október 2016.