Vyhľadávanie:

Unikátna atrakcia pod rukami železiarov skrásnie

Unikátna atrakcia pod rukami železiarov skrásnie

Dobrovoľníci podajú pomocnú ruku detskej železnici v Čermeli

Romantická jazda historickým vláčikom v Čermeľskom údolí je pre mnohých starších dospelých nostalgickou spomienkou na detstvo. Nedeľný výlet na Alpinku bol pred polstoročím niečím, na čo sme sa my deti tešili celý týždeň. Najmä kvôli vláčiku, ako sme Pionierskej železnici jednoducho vraveli. Neskôr sme sem chodievali so svojimi deťmi a dnes už mnohí aj s vnukmi.

Veru, Košická detská historická železnica o rok oslávi šesťdesiatku. Hlavne vďaka nadšencom a dobrovoľníkom, ktorí sa v uplynulých rokoch zasadili o to, aby unikátna rekreačná železnička, ktorej najmä začiatkom deväťdesiatych rokov hrozil zánik, prežila. Mimochodom viete, že na jej koľajach jazdí najstarší parný rušeň v strednej Európe? Katka si tohto roku pripomína stotridsať rokov, ale aj jej mladšie sestry - dieselové rušne Danka a Janka sú už po päťdesiatke...

V roku 2011 prevzalo všetky dráhové vozidlá, ktoré sú hnuteľnou národnou kultúrnou pamiatkou, Občianske združenie Detská železnica Košice a od roku 2012 dopravu aj prevádzkuje. Prázdninové, mimoriadne, nočné, mikulášske, spoločenské či historické jazdy, to sú iba niektoré z akcií, ktoré ponúkajú verejnosti v priebehu celého roka na 3,9 kilometrov dlhej trati zo stanice Čermeľ cez Vpred až na Alpinku. Sezónu tohto roku slávnostne otvoria 1. mája počas Dňa mesta Košice, predtým však, ako už tradične, nebude chýbať rušňoparáda so zobúdzaním Katky.

Tohto roku po prvý raz podajú pomocnú roku železničke počas Dní dobrovoľníkov U. S. Steel Košice aj železiari. Aktivity sú už vytipované, čakajú na päťdesiat párov pracovitých rúk. Pred niekoľkými dňami sme v stanici Čermeľ zastihli vedúceho prevádzky Košickej detskej historickej železnice Petra Kočiška a dvojicu železiarov - dlhoročných aktívnych členov Klubu historických koľajových vozidiel pri Rušňovom depe Haniska pri Košiciach, ktorého cieľom je opravovať, udržiavať a prevádzkovať historické koľajové vozidlá - Jána Zádorožného z divízneho závodu Studená valcovňa a Igora Molnára z Dopravy, pri sumarizovaní činností, ktoré čakajú 17. mája na brigádnikov. Po tom, čo sme spolu prešli miesta, kde sa budú jednotlivé aktivity realizovať, už dopredu môžeme povedať, že pôjde naozaj o zmysluplnú činnosť.

Pracovať sa bude na siedmich stanovištiach. "V priestore stanice Alpinka chceme vyčistiť lúku od krovín, upraviť cestu a nástupište, očistiť a namaľovať približne 60 metrov dlhé zábradlie, osadiť (zabetónovať) a namaľovať preliezačky. Na stanici Čermeľ plánujeme opraviť plechovú bránu, zvariť a osadiť mreže na okná a dvere predajne suvenírov a dreveným obkladom obložiť predajňu cestovných lístkov. Potrebujeme tu tiež umiestniť do kanála technorošt, ktorý bude zachytávať odpad a plechmi prekryť dymník. Časť dobrovoľníkov by spolu s našimi traťovákmi čistila koľajisko od machu a orezávala kríky v blízkosti trate. Skupina bude pri tejto činnosti kontrolovať aj hektometrovníky, ktoré označujú trať po sto metroch a tie, ktoré nie sú na svojom mieste osadí a znovu ich namaľuje. Pomoc dopravárov by sa zišla pri bežnej údržbe rušňov," priblížil bohatý program dobrovoľníckeho dopoludnia P. Kočiško. "Veríme, že vďaka odborným zručnostiam a skúsenostiam zamestnancov železiarní sa nám podarí urobiť práce, ktoré sú pre nás technicky zložitejšie a finančne náročnejšie. Privítame preto najmä šikovných zváračov, zámočníkov, majstrov, údržbárov železničných rušňov a samozrejme všetkých ostatných, ktorí si trúfajú na terénne čistiace a natieračské práce."

Ochranné rukavice, okuliare a všetok materiál potrebný na prácu dostanete na mieste. Ak by ste sa chceli podieľať na čistení trate, organizátori privítajú ak si so sebou prinesiete malé motyčky a určite sa zíde aj ďalší krovinorez. Samozrejme, zvárači aj s technikou a špeciálnymi ochrannými pracovnými prostriedkami by boli veľkou pomocou (detailné možnosti konzultujte s koordinátorkou tejto dobrovoľníckej aktivity).

Na záver zažijete aj mimoriadnu jazdu historickým vláčikom, na ktorú vás pozvú železničiari. Ako poďakovanie za pomoc.

Ďalšie články

EÚ potrebuje odolné a silné podniky

Tesne pred začiatkom maďarského predsedníctva Európskej únie, ktoré začalo v júli, sa stretli v Budapešti európski zamestnávatelia združení v BusinessEurope, aby rokovali o konkurencieschopnosti a odolnosti európskych podnikov. Republikovú úniu zamestnávateľov reprezentoval na tomto stretnutí jej prezident Miroslav Kiraľavarga.

Používame cookies, aby sme návštevníkom poskytli čo najväčšie pohodlie pri používaní tejto stránky. Viac info...