Vyhľadávanie:

Sen alebo realita

Sen alebo realita

Dočkajú sa Košičania automatického parkovania v garážových domoch?

Poznáme to azda všetci. Prídete domov, alebo niekam do mesta a chcete zaparkovať, no široko-ďaleko žiadne voľné miesto. Plochy je málo, parkovísk ešte menej. A ráno občas zistíte, že niekto "ťukol" do vášho miláčika. Alebo mu prederavil kolesá ... Iste, je to pritiahnuté za vlasy, lebo zase nie každý deň sa to stáva. Faktom však je, že parkovanie, zvlášť vo veľkých mestách, je problém a bude stále boľavejší, lebo áut pribúda, ale voľných plôch vhodných na parkovanie ubúda. A všetci chceme mať okolo seba ešte aj dostatok zelene, parky, stromy, detské ihriská.

Vážna dilema. Nie sme však prví, kto zápasí s podobným problémom. Ba aj u nás je to už problém dosť bradatý. Len sme ho akosi potichu obchádzali. No riešenie predsa len existuje. V podobe automatických parkovacích systémov. V podstate je to akýsi špecifický typ automatického regálového zakladača, ktorý po pristavení auta na vyznačenú plošinu je schopný mu v labyrinte oceľových konštrukcií nájsť vhodné, voľné miesto a uložiť auto do parkovacieho boxu.

Je niekoľko druhov parkovacích systémov a sú veľmi variabilné nielen priestorovým riešením, ale aj z hľadiska možnosti parkovať autá s výškou od 150 do 190 cm. Systém je vybavený množstvom senzorov na snímanie polohy a parametrov auta a ak v parkovacom dome sú parkovacie miesta pre rôzne vysoké a veľké autá, systém automaticky vyhľadá najbližšie voľné parkovacie miesto a auto tam bezpečne uloží. Pod strechou mu už nehrozí poškodenie cudzími osobami, vykradnutia, ani krádeže. Celý systém riadi počítač a dokáže auto zaparkovať, či vyparkovať za necelé dve minúty. Aj preto sa počíta s jedným vstupno-výstupným priestorom pre približne 50 parkovacích miest. Systém je natoľko variabilný, že možno budovať malé parkovacie priestory pre niekoľko áut vo firemných, či obytných domoch (najčastejšie v podzemí, v nevyužitých priestoroch suterénu), ale znásobením veľkých systémov možno vybudovať aj obrie zberné parkoviská pre stovky automobilov. Len pre ilustráciu, vo vežovom parkovacom dome s plochou 7 x 13 metrov s oceľovou samonosnou konštrukciou je možné umiestniť do výšky 32 metrov až 60 áut!

Každý súbor parkovacích miest je možné kombinovať ako nadzemné, nadzemno-podzemné, či výhradne podzemné priestory. Na povrchu sa tak môže zelenieť nenápadný trávnik a parčík s deťmi a rodičmi. Systém je relatívne nehlučný, nenáročný na údržbu, je vybavený zariadeniami na odvádzanie prebytočnej vody (najmä v zime) a občas aj kvapkajúcich olejov do špeciálnych zberných nádob, aby sa neznehodnocovalo životné prostredie. A pre prípad poruchy - čo sa nestáva často - je každý sytém vybavený manuálnou navigáciou, ktorá umožní vyparkovať auto aj mechanickou manipuláciou. No taký stav býva ozaj zriedkavý.

Iste si myslíte, že sme túto informáciu našli niekde vo vyspelom zahraničí. Omyl. Priamo v Košiciach pôsobí spoločnosť Investa STM (sídli na pôde Technickej univerzity v Košiciach), ktorá nezabudla, že už kedysi v 80. rokoch minulého storočia práve východoslovenskí vývojári, konštruktéri a strojári sa pustili do vývoja parkovacích systémov. Ba aj na veľtrhu v Brne sa ním prezentovali. No potom prišla zmena pomerov a podniky sa rozpadli. Ostala však skúsenosť i ľudia, ktorí sa vývoju parkovacích systémov venovali. Potichu svoje znalosti obohacovali, rozvíjali a prepracovali a dnes dokážu konkurovať najkvalitnejším firmám na svetovom trhu. Mimochodom, vo svete sa predáva ročne niekoľko stotisíc takýchto parkovacích miest. Kvalitné vlastné parkovanie totiž rieši nielen problém parkovania v preplnených centrách miest, či individuálny problém majiteľa auta, ale zároveň nezanedbateľne zvyšuje hodnotu nehnuteľnosti, v ktorej sa nachádza.

Okrem riešenia problémov s parkovaním sa tak aj Košiciam (nevynímajúc našu fabriku) núka príležitosť vhodne umiestniť oceľové konštrukčné profily z domácej produkcie. Zostáva už iba zodpovedať na jednoduchú otázku: Dočkajú sa aj Košičania moderných automatizovaných parkovacích systémov, aké s úspechom využívajú v iných veľkých a vyspelých mestách sveta? Hoci aj v rámci blížiacich sa majstrovstiev sveta v hokeji?

Ďalšie články

EÚ potrebuje odolné a silné podniky

Tesne pred začiatkom maďarského predsedníctva Európskej únie, ktoré začalo v júli, sa stretli v Budapešti európski zamestnávatelia združení v BusinessEurope, aby rokovali o konkurencieschopnosti a odolnosti európskych podnikov. Republikovú úniu zamestnávateľov reprezentoval na tomto stretnutí jej prezident Miroslav Kiraľavarga.

Používame cookies, aby sme návštevníkom poskytli čo najväčšie pohodlie pri používaní tejto stránky. Viac info...