Neviem, ako ste prežili minulý týždeň vy, ale pre mňa bol prinajmenšom podnetný. Hneď v pondelok som cestovala do hlavného mesta, aby som zasadla do poroty pre výber
najlepších projektov súťaže Via Bona Slovakia, ktorú vyhlásila Nadácia Pontis už piatykrát. Je zaujímavé, ako sa šesť členov poroty musí snažiť, aby našli spoločnú reč. Každý je z iného fachu,
každý má iné skúsenosti, vedomosti... Musím sa priznať, že vôbec nezávidím porotcom na súde rozhodujúcim o ľudských životoch. Našťastie naša úloha bola úplne iná, i keď svojím spôsobom rovnako
zodpovedná. Bola to pre mňa nová skúsenosť a umožnila mi spoznať ľudí ako Simona Bubánová-Tauchmanová (CD Oligvy & Mther), Zuzana Mistríková (Ministerstvo kultúry SR), či Branislav Cehlárik
(Citigroup).
Naša spoločnosť U. S. Steel Košice výrazne podporila tento projekt a umožnila nadácii vyhlásiť súťaž pre firmy a podnikateľov za ich spoluprácu s
mimovládnymi organizáciami a prejav spoločenskej zodpovednosti za rok 2004. Vyhlásenie výsledkov sa uskutočnilo vo štvrtok 26. mája v Bratislave. Takže som cestovala po druhýkrát, čo sa dá tiež
charakterizovať ako "zaujímavá skúsenosť". Ale vráťme sa k slávnostnému večeru. Myslím, že sme ako komisia odviedli dobrú prácu. Víťazi boli úprimne nadšení, hlavne zástupcovia malých podnikov ako
Eva Cséfalvayová, ktorej Hlavnú cenu za spoločenskú zodpovednosť pre malé a stredné podniky odovzdával Ján Bača, riaditeľ pre vonkajšie vzťahy USSK. Jej víťazstvo bude určite príkladom pre ďalšie
menšie firmy, aby aj oni svojou troškou prispeli k podpore a rozvoju svojho okolia.
Sprievodným podujatím bola medzinárodná konferencia o spoločenskej zodpovednosti organizovaná nadáciou a neformálnym združením podnikov Busineess Leaders Forum. Tu ma
zaujal spôsob, akým Michael Hastings (riaditeľ odboru pre spoločenskú zodpovednosť, BBC Londýn) viedol svoj blok. Nemala som pocit, že sedím na prednáške ako na vysokej škole, bolo to interaktívne
a dokonca i vtipné. Bála som sa, že si vypočujem to isté ako pred rokom, ale našťastie som sa mýlila. Kým 1. ročník definoval fenomén spoločenskej zodpovednosti, 2. ročník smeroval ku konkrétnym
príkladom. Dokonca u firiem, ktorých zástupcovia prednášali i pred rokom, bolo cítiť pokrok v ich chápaní spoločenskej zodpovednosti a projektoch, ktoré si vyberali. Akurát som si položila otázku,
prečo neprednášame my? Určite sa máme o čo podeliť a vôbec sa za to nemusíme hanbiť. Podporujeme región nezištne. Pomoc prejavená mestu a regiónu nám síce buduje náš imidž, ale nezvyšuje dopyt po
našich výrobkoch. Ak prispejeme napr. na rozvoj školy, nepodporíme tým potenciálnych zákazníkov, ale deti našich zamestnancov. Vieme, čo znamená spoločenská zodpovednosť a robíme to. Charita,
životné prostredie, starostlivosť o zamestnancov, rozvoj regiónu sú slová, ktoré dobre poznáme. Dokonca vytvárame nový rozmer "firma ako občan".
Určite sú predstavitelia našej spoločnosti právom držiteľmi cien mesta a primátora udelených len pred niekoľkými dňami, určite sme si ako firma zaslúžili získať Hlavnú
cena Via Bona Slovakia 2003 a Award for Corporate Excellence. Tak, aký ste mali týždeň vy?
Víťazi Via Bona Slovakia 2004:
- Cena za dlhodobé partnerstvo - SHELL Slovakia, s.r.o.
- Cena za podporu verejnoprospešnej činnosti v regióne - BRAMAC - strešné krytiny, s.r.o.
- Cena za odvahu podporiť inovatívny projekt - Pfizer Luxembourg SARL, o.z.
- Hlavná cena za spoločenskú zodpovednosť pre malé a stredné podniky - Eva Cséfalvayová
- Hlavná cena za spoločenskú zodpovednosť pre veľké podniky - Orange Slovensko a.s.
- Čestné uznanie pre jednotlivca podnikateľa - Milan Fiľo
- Čestné uznanie za mediálny prínos - týždenník Trend
- Ocenenie za spoluprácu súkromného a verejného sektora - Slovak Telecom a.s.