Chráňme si životné prostredie
Zainteresovaní vedia, že v areáli firmy máme v rôznych výrobných prevádzkach zabudovaných približne štyridsať tisíc metrov dopravných pásov, ktoré, až na malé výnimky,
obhospodarujú vulkanizéri z dcérskej spoločnosti Vulkmont. Starajú sa nielen o ich údržbu, ale v prípade poškodenia väčšieho rozsahu, najmä vplyvom vysokej teploty prevážaného materiálu, čo je v
technologickom procese hutníckej výroby úplne bežné, aj o ich výmenu. Časť opotrebovaných a vyradených dopravných pásov sa ukladá na skládke odpadov, o tento pre firmu už nepotrebný materiál však
prejavujú mimoriadny záujem záhradkári či majitelia rodinných domov. Spoločnosť U. S. Steel Košice ho svojim zamestnancom ponúka formou burzy na predaj.
Odpadové dopravné pásy však možno aj ekologicky zhodnotiť. Nad spôsobom ako sa zamýšľal Ladislav Raček z firmy Vulkmont. A svoje zistenia po čase
pretavil do projektu, v ktorom spracoval problematiku recyklácie a ďalšieho možného využitia gumového granulátu. V národnom kole medzinárodnej environmentálnej súťaže EKO zaň získal čestné
uznanie.
"Vychádzal som z faktu, že perspektívnou oblasťou recyklácie gumového odpadu je jeho surovinové zhodnotenie," informuje Ladislav Raček.
"Možností, ako na to, je niekoľko. Spomenúť možno procesy devulkanizácie gumovej drviny, jej pyrolýzy či chemickej regenerácie. Na spracovanie opotrebovanej gumy sa postupne začína vo svete
využívať aj nová technológia, a to pomocou ozónu. Dôležité však je, že možnosti využitia gumového granulátu, ako produktu napríklad recyklovaných opotrebovaných plášťov pneumatík alebo aj našich
dopravných pásov, sú obrovské." A osvedčené.
Granulát sa používa už vcelku bežne ako prísada do modifikovaných asfaltov, ako výplň betónov, do akustických protihlukových bariér pri vozovkách, do podkladových
vrstiev vozoviek, náterov, farieb... V ostatnom čase nachádzajú uplatnenie pri výrobe dlaždíc, ktoré slúžia ako podložie detských ihrísk, bežeckých dráh, tenisových kurtov či fitnes centier.
Opotrebovanú gumu však možno zhodnotiť aj energeticky, a to ako prídavné palivo, aj keď v porovnaní s materiálovým využitím sú výnosy nižšie. Zaujímavou novinkou sú podľa vyjadrenia Ladislava
Račeka pokusy vyrobiť z opotrebovaných dopravných pásov náhradné dielce, napríklad rôzne druhy tesnení a pružných podložiek. V košickej oceliarni sa ich chopili údržbári.