Ján Vranec, GM pre podporu výroby
· Ako vnímate bezpečnosť na slovenských cestách?
- Na slovenských cestách vidieť veľké rozdiely v kvalite áut i šoférov. Keďže nemáme kvalitné cesty, najmä na východnom a strednom Slovensku, nahrádzajú si slovenskí šoféri tento hendikep silnými a
rýchlymi autami. Prekračujú maximálnu povolenú rýchlosť, na cestách sú arogantní a málo ohľaduplní. Ak sa niekomu z nich stane nepríjemná udalosť, sú ochotní aj pomôcť, ale málo robia preto, aby sa
nestala im samotným. Oproti susedným krajinám je systém bezpečnosti na našich cestách podstatne benevolentnejší, lebo len čo prekročíme hranice, začneme sa správať disciplinovane. A v tejto oblasti
treba zmenu...
· Čo by mali vodiči s ohľadom na zvýšenie bezpečnosti na cestách robiť?
- Len samotní vodiči nezvýšia bezpečnosť na cestách. Oni môžu pomôcť tým, že sa budú správať tak, ako sa majú a budú ohľaduplní voči slabším a pomalším na ceste, niekedy aj bezbranným - cyklistom a
chodcom. Na zvýšenie bezpečnosti treba tri veci: dobrý systém pravidiel a správnych obmedzení, dobrých a ohľaduplných vodičov v bezpečných, spoľahlivých autách a nakoniec vynucovanie dodržiavania
systému prostredníctvom školení, represií a pokút. Na vodičov najviac zaberie, keď sa im zoberie ich pohodlie a musia chodiť peši.
· Priznáte sa k nejakému zlozvyku za volantom?
- Mám vo zvyku korektne upozorňovať kolegov-vodičov na ich prípadné porušenia a nedával som si bezpečnostný pás pri ceste na krátku vzdialenosť. Teraz v novom aute sa to zmenilo, lebo zapnutie pásu
si auto vynucuje a nepríjemne ma na to upozorní, takže sa to už stalo pre mňa rutinou. Mám rád rýchlu, ale pritom bezpečnú jazdu.