Keď sa nemusíte prispôsobovať práci, ale práca sa prispôsobí vám
Vymeniť ložiská na kolesách pojazdných miešačov je pre prevádzkového zámočníka Ladislava Kollára po desiatkach rokov praxe rutinná záležitosť. V
dielni ich menia zvyčajne raz do mesiaca a zaberie im to približne päť dní. Pre lepšiu predstavivosť - jeden podvozok miešača má, podľa typu, šestnásť až sedemnásť náprav. Rukami údržbára prejde za
zmenu približne tridsať kusov ložísk o hmotnosti päť až desať kilogramov. Na prvé počutie je výmena jednoduchá - ložisko najprv treba nahriať na indukčnom ohrievači a potom nasunúť a upevniť na os
kolesa.
"Koľkokrát som prešiel okolo kolegu a videl som ho pracovať v podrepe a na kolenách, toľkokrát som si vravel: nedala by sa táto činnosť robiť inak,
pohodlnejšie a bezpečnejšie? Pohybový aparát dostáva zabrať najmä pri záverečnej fáze, nasúvaní ložiska na os kolesa, ktoré sa deje na pevnom koľajisku umiestnenom na podlahe haly. Ak takúto
jednostrannú činnosť robíte roky, pohybový aparát to pocíti," rozhovoril sa vedúci prevádzky Údržba dopravy divízneho závodu Doprava Štefan Lukács v hale vozňového depa.
"Oslovil som odborníkov inžiniersko-technických služieb, či by mohli na základe podkladov, ktoré sme pripravili spoločne s majstrom opráv vozňov Františkom Albertom a prevádzkovým
zámočníkom Ladislavom Kollárom, navrhnúť také montážne pracovisko, ktoré by spĺňalo ergonomické požiadavky. Výsledkom spolupráce s externým dodávateľom je nová pracovná zóna, o ktorej som
presvedčený, že zlepší pracovné podmienky kolegu, prispeje k bezpečnejšej práci a aj kvantitatívne a kvalitatívne ovplyvní jeho výkon."
Od myšlienky k realizácii uplynuli približne tri mesiace, pričom tretinu zabrala výroba dvoch desať metrových nosníkov na kolesá pojazdných miešačov, ktoré si
zhotovili údržbári sami. Nosníky sú ukotvené v betónovej podlahe a umožňujú pracovníkovi manipulovať s dvojkolesami - na stojan sa ich zmestí naraz desať - a s ložiskami v optimálnej výške 950
milimetrov. Pohodlnejšie, bezpečnejšie i rýchlejšie.
Ladislav Kollár si na nový spôsob výmeny a s ním spojené operácie ešte iba zvyká, hromžiť ale určite nebude. Všetky činnosti môže vykonávať bez toho, aby sa musel
dlhodobejšie a neprirodzene predkláňať či čupieť a zaťažovať driekovú časť chrbtice a kolená. "Tie ma veru po vyše troch desiatkach rokov jednostrannej roboty boleli," potvrdil.
Teraz sa práci nemusí prispôsobovať on, práca sa prispôsobila jemu. Pojazdný vozík, ktorého manipulačná plocha je vo výške pása, si aj s nahriatym ložiskom prisunie ku kolesu upevnenému na koľaji
za pomoci pohyblivých zarážok. Bez toho, aby sa musel zohnúť, uchopí ložisko a nasadí ho na koleso. Celá manipulácia, aj s nahriatím ložiska, netrvá viac ako pätnásť minút.
Pozrite sa okolo seba. Možno aj na vašom pracovisku je priestor na zlepšenie pracovných podmienok. A možno ani netreba veľa, aby ste zosúladili technické,
technologické a ergonomické požiadavky. Tak ako to urobili dopravári.