Desať dní plných hudby, zábavy, ale aj tvrdej práce na skúškach veľkého medzinárodného orchestra prežilo v predchádzajúcom týždni viac ako dvesto mladých hudobníkov z
Francúzska, Španielska, Japonska, Ukrajiny a Rakúska na východe Slovenska. Tí ako členovia troch mládežníckych orchestrov a dvoch speváckych zborov prišli na 1. ročník Medzinárodného festivalu
Šengenský poludník - Eurochestries Slovakia, ktorý zorganizovalo občianske združenie pri košickom mládežníckom orchestri Musica Iuvenalis.
Festival vyvrcholil troma záverečnými koncertmi v Košiciach, poľskom Krosne a maďarskom Miškolci. "Priebeh festivalu prekonal všetky naše očakávania. Nebolo to
vždy jednoduché, pretože sa tu zišli ľudia z rôznych kultúr a rôznej mentality, ale napokon to dobré vysoko prevážilo nad tým problémovým," zhodnotil festival jeho riaditeľ a umelecký
vedúci orchestra Musica Iuvenalis Igor Dohovič. Ako dodal, príjemne ho prekvapila najmä atmosféra na skúškach spoločného orchestra, ktoré absolvovali mladí umelci pod vedením
viacerých dirigentov v Európskom dome na Spišskej Kapitule, kde bol hlavný stan festivalu. "Rovnako sme nepočítali ani s takým záujmom o koncerty," dodal spokojný riaditeľ
festivalu.
Jeho slová o naplnení zmyslu festivalu, ktorým bolo spájanie mladých ľudí prostredníctvom hudby, potvrdili aj záverečné koncerty. Spoločný program dvoch festivalových
orchestrov a zboru dvíhal divákov zo sedadiel a na konci nechýbal dlhotrvajúci standing-ovations. Ária Madam Butterfly z rovnomennej opery Giacoma Pucciniho v podaní sólistky košickej opery Lucie
Knotekovej a pod taktovkou Igora Dohoviča, či predohra opery Richarda Wagnera Majstri speváci norimberskí pod taktovkou španielskeho dirigenta Ángela L. P. Garrida nadchli divákov v Košiciach, ale
aj v poľskom Krosne či maďarskom Miskolci. Prekvapením bola aj Suchoňova Aká si mi krásna v podaní spoločného zboru spevákov z Japonska a Ukrajiny.
Za obrovský úspech považuje prvý festival na Slovensku aj prezident federácie Eurochestries Claude Revolte. Federácia podobné festivaly organizuje už
dvadsať rokov vo viacerých krajinách. Slovensko sa stalo siedmym festivalovým štátom. "Festival na Slovensku sa dá plne porovnať s ostatnými vo svete. Stretli sa tu kvalitné orchestre aj
zbory, koncerty boli v dobrých priestoroch a videlo ich veľa ľudí. Sme radi, že sme tento projekt dostali na Slovensko," povedal Revolte. Jeho slová potvrdzuje aj štatistika festivalu.
Zúčastnené súbory sa počas festivalu predstavili na devätnástich koncertoch v siedmich mestách Košického a Prešovského kraja. Dva koncerty odohral spojený medzinárodný orchester a zbor v zahraničí.
Spolu ich videlo viac ako štyri tisíc divákov. O veľkom zábere festivalu svedčí aj to, že autobusy s účastníkmi najazdili počas desiatich dní viac ako päť tisíc kilometrov.
Organizátori už začínajú rozmýšľať nad ďalším ročníkom. "Chceme z festivalu urobiť tradíciu a ešte viac jeho obsahom napĺňať základnú myšlienku, ktorá je v
názve. Vybudovať namiesto "železnej" Schengenskej hranice hudobný Šengenský poludník, ktorý by spájal mladých umelcov z oboch strán novej hranice. Aj preto sa pokúsime priniesť na budúci ročník
festivalu súbory z ďalších krajín za východnou hranicou," uviedol riaditeľ festivalu Igor Dohovič. Festival sa podarilo zorganizovať aj napriek finančnej kríze. "Chcem preto
poďakovať všetkým sponzorom vrátane U. S. Steel Košice, federácii Eurochestries, ale aj samosprávam festivalových miest, ktoré významnou mierou prispeli k úspechu festivalu,"
dodal Dohovič.
Čistý zisk za tretí štvrťrok 2024 vo výške 119 miliónov USD alebo 0,48 USD na zriedenú akciu.