Vyhľadávanie:

Fakty a mýty o elektromobiloch

Fakty a mýty o elektromobiloch

Máme za sebou 1. kolo súťaže, ktorú sme pre vás pripravili v spolupráci s Auto Gabriel. Prvý výherca si poukaz na víkendový prenájom VW ID Buzz preberie dnes.  

V súťaži budeme opäť pokračovať po jarných prázdninách a druhý súťažný článok uverejníme 4. marca. Opäť budeme hrať o zaujímavý víkendový prenájom, bude to Audi Q4 Sportback e-tron.

Keďže o elektromobiloch kolujú rôzne mýty a fámy, dnes sa vám ich spolu s odborníkmi z Auto Gabriel pokúsime objasniť:

Je elektromobil nebezpečnejší ako vozidlo so spaľovacím motorom?
Pri certifikovaných elektromobiloch vznikajú porovnateľné riziká ako pri vozidlách s inými typmi pohonu (palivo, plyn).

Môže elektromobil (alebo batéria) horieť?
Áno. Rovnako ako u bežných vozidiel, aj pri elektromobiloch je požiar možný. V prípade elektromobilov existuje aj malé zvyškové riziko oneskoreného požiaru. Najmä pri poškodení vysokonapäťovej batérie, v ktorej je uložená elektrická a chemická energia. Tuhé a tekuté chemikálie v batérii sú horľavé. Kovové lítium nehorí.

Čo robiť v prípade nehody alebo poruchy? Na čo si dať pozor?
Rovnako ako pri každej nehode by všetci cestujúci mali okamžite opustiť vozidlo a odísť na bezpečné miesto. Okrem toho sa musia zaistiť bežné bezpečnostné opatrenia a opatrenia pre zamedzenie prístupu k vozidlu.

"Existuje málo nabíjacích staníc."  Energiu môžete nabíjať takmer všade.
Elektro mobilita trvalo zmení naše správanie sa pri tankovaní. S elektromobilom viac nepôjdete na čerpaciu stanicu, ale batériu e-vozidla môžete nabíjať takmer kdekoľvek: doma prostredníctvom domácej zásuvky/zásuvky, domácej nabíjacej stanice, verejných nabíjacích staníc alebo rýchlo nabíjacích staníc. Akonáhle to raz vyskúšate, zistíte, že je to takmer také jednoduché ako nabíjanie smartfónu.
Verejná nabíjacia infraštruktúra pre elektromobily na Slovensku je z roka na rok vyššia. V minulom roku bol počet verejných nabíjacích bodov 1 808, oproti minulému roku vzrástol o 325 a počet lokalít stúpol o 111, zo 629 na 740.

"Akumulátor nevydrží dlho."
Ako dlho vydrží akumulátor elektromobilu, závisí od frekvencie nabitia a vybitia. Zvyčajne je možné elektromobil nabiť a vybiť niekoľko tisíckrát predtým, ako dôjde k výraznému poklesu výkonu. Volkswagen koncern dáva záruku, že akumulátor po 8 rokoch používania alebo 160 000 km, podľa toho, čo nastane skôr, neklesne pod 70 % hodnoty použiteľnej kapacity.
Starostlivosť o vysokonapäťovú batériu je pomerne vozidla jednoduchá. To najdôležitejšie pre zachovanie veľkého dojazdu je dodržiavanie pár zlatých pravidiel:
1. Pri každodennom používaní vozidla na krátke vzdialenosti nenabíjajte batériu v priemere na viac ako 80 % jej kapacity.
2. Ak bude vozidlo stáť dlhšie je najlepšie ho nechať zapojené a nastaviť nabitie na maximálne 80 %. Auto si dokáže samo udržiavať optimálnu úroveň nabitia.
3. Batériu by ste mali nabiť na 100 % iba vtedy, ak sa chystáte na dlhšiu cestu.
4. Nepoužívajte rýchle nabíjanie príliš často.

Koľko stojí nabitie na 80 percent kapacity batérie?
Za príklad si vezmeme elektromobil, ktorý má kapacitu batérie 80 kWh a dojazd 550 km. Pri cene elektriny 0,17 €/1 kWh by domáce nabitie vozidla stálo 9,52 € (ak by sa vozidlo nabíjalo z 10 % na 80 %). Ak by sa elektromobil nabíjal napr. v noci na verejnej AC nabíjačke u niektorého z poskytovateľov bez predplateného vernostného balíka (paušálu), tak by nabíjanie z 10 % na 80 % batérie stálo cca. 0,39 €/1 kWh a teda približne 21,84 € (v závislosti od ceny na verejnej nabíjacej stanici).

Foto: freepik.com

Ďalšie články

EÚ potrebuje odolné a silné podniky

Tesne pred začiatkom maďarského predsedníctva Európskej únie, ktoré začalo v júli, sa stretli v Budapešti európski zamestnávatelia združení v BusinessEurope, aby rokovali o konkurencieschopnosti a odolnosti európskych podnikov. Republikovú úniu zamestnávateľov reprezentoval na tomto stretnutí jej prezident Miroslav Kiraľavarga.

Používame cookies, aby sme návštevníkom poskytli čo najväčšie pohodlie pri používaní tejto stránky. Viac info...