Vyhľadávanie:

Drahý špás, čo stojí za to

Drahý špás, čo stojí za to

Jána Gibu z divízneho závodu Expedícia zlanárili na štvorkolky susedia

Jazdenie na štvorkolkách patrí na Slovensku ešte stále k "exotickým" športom. Kým v zahraničí má táto aktivita mnohých nadšencov a dlhoročnú tradíciu, u nás sa ešte len prebúdza. Slováci zatiaľ preferujú motocykle, no štvorkolesové verzie si postupne tiež získavajú svojich fanúšikov. Patrí k nim zamestnanec Expedície studenej vetvy II Ján Giba.

OCKO, IDEME DO TOHO!

Netradičnej záľube sa začal venovať pred štyrmi rokmi a zásluhu má na tom zmena bydliska. Mesto vymenil za vidiek. "S rodinou sme sa presťahovali zo sídliska Ťahanovce na vidiek do rodinného domu. Za susedov mám niekoľkých fanúšikov štvorkoliek, ktorí ma začali na túto aktivitu ihneď verbovať," vysvetľuje, odkiaľ prišli prvé podnety. Spočiatku nad návrhmi iba rozmýšľal. Rýchlosť je však, hovorí, krásny relax a podporu našiel aj u syna. Keď zahlásil "ocko, ideme do toho!" bolo rozhodnuté a miestni "štvorkolkári" získali do svojich radov nových členov. Pre nášho kolegu nebol motorizmus úplnou neznámou, pretože za študentských čias pomáhal v bývalom Auto-moto klube s organizáciou pretekárskych podujatí a takisto "brigádoval" na neďalekom okruhu na Zelenom dvore. V tom čase mu ani nenapadlo, že by si na ňom mohol o niekoľko rokov neskôr zajazdiť aj na vlastnom stroji. Prvú dilemu, ktorú museli so synom vyriešiť, bolo zohnať štvorkolky. Nejde pri tom o lacný špás, nový športový stroj vyjde na približne deväťtisíc eur. Rozhodli sa preto pre zánovné štvorkolky japonských značiek. "Vsadil som na osvedčené značky. Neznámi výrobcovia sú síce lacnejší, ale ich štvorkolky sa viac kazia," pripomína.

NAJLEPŠÍ JE SNEH

Ján Giba sa vydáva na svoje lesné dobrodružstvá v spoločnosti syna, s partiou susedov, ale keď nie je nikto naporúdzi, do terénu vyrazí aj sám. Najradšej má jazdy v zime. "Na snehu je to najlepšie. Štvorkolka je permanentne v šmyku a navyše sa vôbec nezablatíte. Takéto jazdy sú skvelé, poriadne vás to "vytrasie", ale máte nezabudnuteľné zážitky," vyznáva sa z pocitov. Keď sa vráti domov, hovorí so smiechom, spí ako medveď. Najčastejšie so susedmi chodievajú do okolia Košíc, ale niekedy naložia svoje štvorkolky na prívesy a vyrazia ďalej. Na cesty sa totiž nedostanú, pretože na verejných komunikáciách ich stroje nie sú povolené, keďže nemajú "ešpézetky". V okolí si pochvaľuje motokrosový areál v Nižnej Myšli, ale aj okruh pri obci Gyňov. Považuje ich za menej náročné, pretože majú mierny profil. Z iného súdka je niekdajší slávny okruh na Zelenom dvore pri Košiciach, na ktorom kedysi zbieral vavríny aj bývalý autokrosový reprezentant Imrich Vlasatý. "V minulosti bol areál v oveľa lepšom stave, ako je dnes. Konali sa tu významné preteky, takže bol permanentne udržiavaný. To je však minulosťou. V súčasnosti sa na okruhu jazdí ťažko, pretože je dosť rozbitý."

DEFEKTY A PÁDY NIE SÚ NIČÍM VÝNIMOČNÝM

Nebezpečnou stránkou štvorkoliek, podľa slov J. Gibu, sú pády. S tým, že môžete pocítiť "tvrdosť" zeme, jednoducho treba rátať. "Pády sú pomerne časté a najhoršie sú takzvané prevracačky. Podobná nehoda sa mi stala nedávno neďaleko Furče. Spravil som pár kotrmelcov, našťastie sa mi nič nestalo. Horšie dopadla štvorkolka, zlomil som na nej zadný hriadeľ aj ložiskové uloženie." Z dôvodu bezpečnosti je nevyhnutné nosiť prilbu, chrániče a kvalitnú kombinézu. Pri štvorkolkách sú frekventované aj defekty. Náročný terén dokáže "drápy" na pneumatikách zodrať pomerne rýchlo a ostré kamene či konáre vedia spraviť poriadne diery.
Osobitnú kapitolu tvoria pohonné hmoty. Štovrkolky si totiž pýtajú benzínu viac než dosť. Kolega pripomína, že vyprázdniť štrnásťlitrovú nádrž dokáže behom jedného dňa, keď sa uskromní, tak vydrží dva dni. Keď netlačí na pedál, tak dokáže na plnú nádrž prejsť približne 80 kilometrov.
Jána Gibu z divízneho závodu Expedícia mrzí, že na Slovensku sa štvorkolky ešte nedostali do povedomia verejnosti tak, ako je tomu v zahraničí. "V susednom Maďarsku sú štvorkolkári združení vo svojich kluboch, ktoré organizujú rôzne akcie. U nás nič také nemáme. Potešilo by ma, keby bolo niečo podobné i na Slovensku." Zatiaľ ojedinelou motoristickou akciou je v Košiciach Čermeľský kvet. V ostatnom čase sa na ňom okrem množstva motorkárov objavuje i zopár majiteľov štvorkoliek. Ktovie, možno sa časom ich rady rozšíria. Určite by si to želal aj náš kolega, ktorý tvrdí, že pocity z jazdy na štvorkolke sú na nezaplatenie.

Ďalšie články

EÚ potrebuje odolné a silné podniky

Tesne pred začiatkom maďarského predsedníctva Európskej únie, ktoré začalo v júli, sa stretli v Budapešti európski zamestnávatelia združení v BusinessEurope, aby rokovali o konkurencieschopnosti a odolnosti európskych podnikov. Republikovú úniu zamestnávateľov reprezentoval na tomto stretnutí jej prezident Miroslav Kiraľavarga.

Používame cookies, aby sme návštevníkom poskytli čo najväčšie pohodlie pri používaní tejto stránky. Viac info...