Vyše 1300 prevažne európskych miest sa 22. septembra zapojilo do európskeho Dňa bez áut. Vyvrcholil ním európsky týždeň mobility, ktorého 5. ročník sa niesol v znamení
ochrany zemskej klímy. Cieľom je upozorniť, že na globálnom zhoršovaní klímy sa výrazne podieľajú emisie z nadmernej automobilovej dopravy a že je najvyšší čas s tým niečo robiť.
Práve na nedýchateľné emisie z výfukových plynov automobilov chceli symbolicky upozorniť protiplynové masky na tvárach viacerých účastníkov "košického bicyklového
hada". Jeho spanilá premiérová plazojazda pútala pozornosť korzujúcich chodcov aj z viacerých iných dôvodov. Hada totiž tvorilo nevídaných 200 účastníkov každého veku, medzi ktorými nechýbali ani
kolieskoví korčuliari. Najmä deti netajili radosť z jazdy v takomto nezvyklom maškarnom sprievode na pestro vyzdobených bicykloch. Vďaka podpore nadácie Ekopolis a Európskej únie organizátori
využili podujatie aj na výrazné zlepšenie bezpečnosti cyklistov. Svoje bicykle si mohli dovybaviť bezpečnostnými doplnkami (zvončeky, zadné svetlo, odrazky), ktorých potreba sa častokrát
podceňuje.
Propagačný charakter pelotónu dodala stovka bielych tričiek s modrým logom dňa bez áut, ktoré si účastníci obliekali hneď po prezentácii. Účastníkom sa okrem
organizátorov prihovoril aj starosta MČ Staré mesto Ľubomír Grega ako aj námestník primátora Eugen Čuňo. Ten okrem ocenenia najlepších detských masiek verejne
uznal nedostatočné podmienky pre bezpečnosť a pohyb cyklistov v meste. Dokumentoval to uskutočnenou inšpekčnou cyklojazdou s primátorom Františkom Knapíkom, s ktorým sa zhodli na
nutnosti zlepšovania podmienok pre cyklistov v Košiciach. S ľútosťou konštatoval, že sa nepodaril zámer prekvapiť cyklistov darčekom načasovaným ku dňu bez áut. Tým malo byť spätné
preklasifikovanie rýchlostnej cesty Budimír - U. S. Steel na cestu 1. triedy a navrátenie možnosti legálne ju cyklistom užívať, chodcom aj pomalším motorovým vozidlám. Pre neúčasť
rozhodujúcej osoby na rokovaní - Petra Bareka, generálneho riaditeľa sekcie cestnej infraštruktúry na Ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií, k tomu nedošlo. Pre cyklistov je
potešiteľné, že napriek tomu táto záležitosť figuruje ako záväzok mesta, ktorý prijalo pri prihlásení sa do európskeho týždňa mobility ako podporovateľa. Druhým záväzkom je zmapovanie nebezpečných
prechodov pre chodcov. Tu sa núka otázka, či splnením tohto záväzku budú chodci bezpečnejší? Asi je tu niečo nedopovedané.
Splnil košický Deň bez áut očakávania organizátorov, Spolku na podporu skrášľovania Košíc a Cyklistickej únie mesta Košíc? Zrejmá spokojnosť účastníkov zvádza ku
klamlivému súhlasu, ale ulice plné áut aj v tento deň vracajú do reality. Tá hovorí, že závislosť ľudí na užívaní automobilu je značná a má chorobný charakter, ktorú žiadna kampaň sama o sebe
nevylieči. Liekom na ňu je len dôsledná politika riadenia dopytu po doprave, vedomé zvýhodňovanie dopravy verejnej a alternatívnych nemotorových dopráv. Chodci nesmú byť naďalej vytláčaní z
chodníkov parkujúcimi autami, "zebry" musia byť rešpektované vodičmi ako nádej chodcov na bezpečný prechod, vodiči musia začať vnímať cyklistov a chodcov ako svojich blížnych...
Čistý zisk za tretí štvrťrok 2024 vo výške 119 miliónov USD alebo 0,48 USD na zriedenú akciu.